Avslutning

Natten passerade ganska lugnt. Lite folk och gott om plats så man kunde sträcka ut sig ordentligt. Självklart lite stel nacke när man vaknade till då och då. Nattåget från Hamburg till Köpenhamn har väldigt mycket ståtid här och där och är därför nästan aldrig sent till Köpenhamn.  Vi tog oss över sundet via Malmö C och äntrade efter en kopp kaffe snabbtåget mot Östergötland. Planerade banarbeten ledde till en bussträcka och det är vad man kan kalla nödvändigt strul så det har jag inga problem med men det kompletterades snabbt av ett trasigt tåg. Det är ganska skrattretande att ha kryssat runt i Europa i tre veckor utan en enda försening (Utom när bron rasade i Genua förstås) men så fort man kommer över i det svenska järnvägssystemet så skiter det sig direkt. Hör att det också är problem längre upp så att resenärer som ska vidare uppåt landet ska bussas någonstans emellan. Nåja, vi får fortsätta jobba för förbättringar. När...
Läs mer

Hemåt!

Molnen på Parishimlen var rödfärgade när jag drog isär gardinerna på 5:e våningen på Rue d'Alsace. Inte från en gryende sol utan från alla ljus i den ännu sovande staden. En morgondusch innan den krävande hemresan. Två minuters promenad till stationen där vi köpte några färdiga baguetter innan vi klev på TGV-tåget mot Strasbourg. Tåget ökade snabbt farten när det kommit ut ur centrala Paris och i 300 km/h lägger man snabbt mil bakom sig. Strasbourg nås på 1 timma och 45 minuter. Där byter vi till ett litet lokaltåg som tar oss över gränsen till Tyskland och Offenburg. Här byter vi igen för tåget till Mannheim där det blir ett både lunch- och fikastopp på ett par timmar. Här besöker jag en liten whiskybutik. Det är ju skamligt att ha varit i Skottland utan att ha med lite påfyllning till skåpet hemma. Men som tågluffare har man hela tiden att tänka på sin packning. I Skottland hann jag med att besöka...
Läs mer

På fastlandet igen.

Det var fortfarande dunkel gryning när vi lämnade Mutho hotel i den lilla byn Tyndrum. Dunklet förstärktes av en äkta skotsk dimma men vi hade tur för regnet kom inte förrän vi tagit oss ner till den lilla stationen som bara bestod av en perrong och ett regnkydd. Den lilla byn har två stationer, lower och upper för här går järnvägarna parallellt från Glasgow till Fort William och Oban. Vi reste söderut från Tyndrum och det vackra landskapet fortsatte. Speciellt där järnvägen följer Loch Lomond är landskapet sagolikt snyggt och faktiskt såg man små blå öppningar i molntäcket där solen kunde lysa igenom. Scotrail förhöjde morgonen genom att servera kaffe på tåget. Att ta tåget från Glasgow upp till Fort William är något som verkligen rekommenderas. Därifrån kan man också fortsätta med the Jacobite ut till Mallaig. (Harry Potter-tåget) Tyvärr passade inte det in i programmet den här gången. Vi böt tåg på Dumbarton Central mot Edinburgh för att slippa krångel att ta...
Läs mer

Oban

Den här dagen var dedikerad till Oban. En liten stad på skotska västkusten. Frukosten på hotellet var bra (till skillnad från det mesta annat) och det blev som vanligt en toast med ägg och bacon och en lammkorv, flera glas grapejuice och ett förvånansvärt bra kaffe. På en sådan frukost står man sig större delen av dagen och det är kanske dags att införa lite bättre frukostvanor hemma i vardagen. Blir svårt när man går upp tidigt och måste fixa allt själv men åtminstone på helgerna borde man lägga lite kraft på sin frukost. Jag föredrar dock den engelska framför den söta sydeuropeiska. Resan till Oban var bara drygt fem mil från vårt boende. Vägen var mycket vacker men inte lika dramatisk som igår. Oban var en mycket trevlig bekantskap. En hamnstad på skotska västkusten med färjeförbindelser till flera av öarna. Islay den mest kända, åtminstone för whiskyälskare. Det var Oban games idag och det var extra mycket folk men inledningsvis märkte vi...
Läs mer

Skye

Dagen bestod av ortsbyte och en lång omväg till vårt nya basläger. Omvägen var noga utvald och sträckte sig över West Highlands och ut på Skye och sedan ner via Fort William till den lilla byn Tyndrum i högländerna. Det skulle bli en bildag men inte vilken bildag som helst så dagens inleddes med en lika stadig engelsk frukost som vanligt så jag var ordentligt mätt när vi gav oss iväg västerut mot Kyle of Lochalsh och Skye bridge. Vägen över högländerna växlade mellan att ibland vara en fin och bred landsbygdsväg till att ibland bestå av en kostig full av djupa hål med mötesplatser var 200:e meter. Ju närmare Skye vi kom ju mer dramatiskt blev landskapet. Bergen blev allt högre när vi följde olika dalgångar och vackra sjöar av olika storlek speglade sluttningarnas färger. Ljunghedarna andades höst med en nyans av blomning. Vägen var som sagt var av skiftande kvalitet och tog tid. Inte minst på grund av alla...
Läs mer

Loch Ness

Vaknade tidigt med öppet fönster och fick faktiskt krypa ner under täcket för att kunna somna om. En kylig och inte allför vänlig höstvind trängde in i hotellrummet via fönstret och det var länge sedan nu jag kände den lite huttrande känslan av köld. När jag väl slitit upp det hårdbäddade täcket och krupit under var det inga som helst problem att somna om en stund. Frukosten börjar man ju bli van med nu. Toast, bacon och stekta ägg. Dessutom var kaffet helt ok så det blir pluspoäng där. Vi packade in oss i fordonet och tog ut riktningen söderut. Vackert och levande jordbrukslandskap och en behaglig resa ner till till Urqhart Castle vid Loch Ness som blev dagens första stopp. Det var väldigt mycket turister på plats så det blev mer en "Jaha - då har jag varit här"-upplevelse. Men visst var det vackert. Speciellt den djupa långsmala sjön där odjuret sägs finnas någonstans i djupet lämnade skönhetsfläckar på näthinnan....
Läs mer

Highlands

Vårt hotell i Perth gick från klarhet till klarhet. Frukosten innehöll en kontinental del och en engelsk del. Den kontinentala stod framdukad men den engelska fick man beställa. Teet stod på bordet och kaffet var inte mycket att hurra över. Min beställning var ägg och bacon på toast och en frukostkorv. Efter en sådan frukost behöver man inte mat på hela dagen. Vi kom iväg ungefär som planerat med vår lilla buss och trots att vänstertrafiken orsakade en del bekymmer så arbetade vi oss sakta men säkert norrut. Vi fick tips om den lilla byn Pitlochy och när namnet uppenbarade sig på en vägskylt så valde vi bort vår utstakade rutt och svängde av stora vägen. Efter ett första stopp i en gödselhög så hittade vi slut på den lilla byn mycket vackert belägen i en dalgång i början av Highlands. Innan vi kom ner till själva byn så svängde vi oplanerat ner till Edradour whiskydestilleri där vi fick en mycket...
Läs mer

Skottland

Vaknade tidigt trots sovmorgon idag. Kände mig ändå utsövt efter att ha somnat som en stock tidigare än vanligt efter gårdagens Londonrunda. Imponerades av engelsk VVS i morgonduschen där det efter att ha slamrat och skramlat i rören en stund faktiskt kom lite varmvatten. Intog en Engelsk frukost med rostat bröd, bacon, korv och stekt ägg. (Skippade vita bönorna...) Det sköljdes ner med apelsinjuice och kaffe. Från sydeuropas sötsaker till fettdrypande engelskt. Jag föredrar faktiskt det senare. Knallade i lugn och ro över till Kings Cross där vi gick ombord på tåget till Edinburgh. Vi hade fått tipset, eftersom tåget var fullbokat, att boka platser i 1:a klass och betala tillägg på 25 pund direkt på tåget. Ett helgerbjudande på alla London Northeastern railways tåg. Det var fullständigt värt det. Bekväma och breda skinnsäten. Gott om plats för benen och stora bord. Dessutom ingick mat och dryck som trugades på oss ca en gång i timmen under den långa resan norrut. Suveränt serviceinriktad...
Läs mer

Londres

Himlen var även idag klarblå när vi lämnade vårt hotell. Idag lite extra tidigt eftersom vår förbindelse under kanalen gick redan strax efter 8. Vi var på plats i god tid och klarade oss igenom den rigorösa säkerhetskontrollen. Frukosten på terminalen bestod av en croissant och lite brunt blask. Jag klarade ingen utav dom utan vi gick ner och äntrade Eurostar 9119 mot London St. Pancras. Det snabba Eurostar-tåget lämnade Paris Nord och ökade snabbt farten på sig väg norrut. När vi närmade oss kanalen så mulnade himlen till tungt grått och efter att ha dykt ner i underjorden i ca 20 minuter, där vi bägge passade på att kissa 75 meter under havsbotten, och dykt upp på den engelska sidan kanalen så var det helmulet. Det där med kisseriet kan vara kul att låta barnbarnen försöka förstå om några år. Vi klev av på St. Pancras och gick ut i den svala Och gråa Londonluften. Pilade över till Kings Cross...
Läs mer

Vi vandrar vidare.

Idag har vi gjort Paris. Samma dilemma här som i Rom. Hur fixar man det på en dag? Vi beslutade oss för att inte stressa och strosade ner längs Rue de Maubeuge och hittade ett lite café där det blev en fransk frukost. Var lite tveksam till konceptet men den var väl tilltagen. En stor färsk baguette med smör och apelsinmarmelad är väl ingenting man tänker sig normalt men det funkade faktiskt och dessutom ingick gott kaffe, juice och en jättecroissant. 85 spänn var inte extremt i den här annars mycket, mycket dyra staden. Hotellreceptionen tipsade att man kunde ta buss 43 någonstans längs Maubeuge och åka ända ner till Eiffeltornet. Resan var lång och kostade 2 euro/st och det var det värt. Till slut klev vi av nere på Avenue Rapp och där hade vi bara att runda gathörnet innan ståltornet uppenbarade sig framför oss. Det var så klart mycket turister. Ingen av oss hade lust att åka upp i...
Läs mer